20 Februari 2015 - förklaring av ett och annat

Ja varför uppdatering är som den är för att jag har det lite jobbigt just nu. Först och främst går skolan sisådär, många dagar hemma tyvärr vilket gör att jag missar otroligt mycket och det enda jag gör hemma just nu är att plugga, plugga och plugga... Och har redan hoppat av en kurs för att jag inte klarar av den och det blir för mycket...
Varför jag då är hemma är just då för min rygg. Har sådana smärtor så att jag inte tar mig upp ur sängen.
Allting började med en ridolycka för nu 4 år sedan. Red en unghäst och skulle hoppa en 3-kombination och jag är först och främst inte så duktig på att hoppa då jag näst intill aldrig gör det. Men då var det just en häst jag hjälpt till att rida in så hoppade också en träning. Kom mot det första hindret i dålig galopp, blev lite tajt in på andra och då mot det sista så trampade hästen av 2 meter innan och vi flyger in i hindret. Hängde över halsen på höger sida och då viker hästen åt vänster, jag flyger och gör en volt i luften och landar på en frusen lerklump. Fick klumpen i ländryggen och fick såklart ont då, och oftast så brukar smärtan gå över rätt så fort ändå. Så jag hoppade upp igen och försökte skritta runt, men smärtan satt i. Dem frågade om jag kunde hoppa igen och vanligtvis så brukar jag alltid göra om saken om det gått fel så att det inte blir jobbigt nästa gång. Men jag kände att jag inte kunde. 
Inget mer där, for hem, grät av smärta och kunde inte röra min rygg ett dugg så mamma fick hjälpa mig i duschen och sen var det bara att försöka sova. 
Var hemma någon dag från skolan efter och vi tänkte inte mer på det, mamma sa "det är som ett stort blåmärke, tar sin tid att läka". Efter ca 2 månader försvann den mesta smärtan. Hade inte så mycket problem det kommande åren men för 2 år sedan började det göra ont igen. Inte samma sort smärta men på exakt samma ställe, nu var det mer en strålande smärta än ömhet. Fick stå i skolan, satt jag ner mer än en halvtimme så fick jag det riktigt jobbigt att ställa mig upp. Det jag då även märkte att förmodligen pga att jag hade ont satt jag konstigt så jag fick riktigt ont i svanskotan när jag satt och när "trycket släppte" när man ställde sig upp. Naprapattider som konstaterade att jag hade pålagringar på svanskotan + några låsningar i ryggen men inget mer än det. Så låsningarna knäcktes lös några gånger. Nu senaste året har det inte hänt så mycket förrens i höstas då jag återigen fick kraftig värk, for till min naprapat igen som jag ej hade varit hos på ett tag. Och ja som vanligt kollar han först när man ligger ner och redan då märkte jag att han såg fundersam ut. Och så frågade han "ligger du rakt nu?" och jag svarade ja. Jag fick då ställa mig upp och han bad pappa att komma till honom. Då såg man hur sne jag var. Och sne har jag aldrig varit förut så det hade alltså hänt under ungefär ett halvår som mest. Han försökte knäcka till lite men hur han än gjorde så vart jag sne ändå. Fick fara hem igen och jag fick då ej göra någonting på en vecka utan skulle ta det väldigt lugnt och jag skulle känna mig lite "mörbultad". Jo tack haha, nog kände jag mig mörbultad, kändes som jag hade tränat non-stop i 5 timmar haha.. 
Hade nu Otroligt ont i ryggen, så vi for till Ålidhems vårdcentral där dem har "drop in". Tyvärr kunde dem inte göra någonting där förutom att ge mig En tablett.. Under denna vecka hade jag jag mest smärta. 
Blev i alla fall inte bättre så blev bokat tid hos Vårdcentralen på teg för att då träffa en sjukgymnast. Hon hittade ytterligare låsningar i ryggen och bäckenet. Bäckenet var i utåtfallande läge och jag hade då ryggskott så fick värmedyna och några övningar. När ryggskotten försvann så försvann en hel del av smärtan. Men vi bokade en till tid på Vårdcentralen hos en ny sjukgymnast. Hon sa att jag hade en benlängdsskillnad och trodde att det kunde vara anledningen till min sneda rygg. Men då tycker man att den sneda ryggen borde ha dykt upp tidigare. Har varit hos henne nu 3 gånger och får övningar osv för att stärka upp kroppen. 
Mamma och pappa  ville få min rygg röntgad så ytterligare en tid hos Vårdcentralen bokades. Då hos en läkare som då förhoppningsvis skulle tycka att det behövdes röntgas och skicka en röntgenremiss. Och ja han lyfte på tröjan och sen så sa han att det inte var någon tvekan om att det skulle röntgas. Han sa då att det eventuellt kunde vara tillväxt skolios efter skada. Att någonting gick sönder när jag ramla av och att det då har läkt fel. 
Fick röntgentiden fort och röntgen gick bra, svimmade och slog i huvudet dock men dem fick de bilder dem behövde och nu väntar jag på svar. 
Så i och med detta läge så får jag inte vara i stallet, eller klarar inte av det... kan rida, men kör jag häst får jag kraftigt ont igen och höa, mocka osv kan jag inte heller göra och jag klarar inte av att fara till stallet och se Catarina göra allt det tunga då jag vet att hon också har ont. Jag klarar bara inte av det. 
Så har nu två tjejer som kommer och provrider Dramaqueen på söndag. EJ för köp eller någonting sånt utan bara medryttare då jag känner att jag inte klarar av att vara med henne så som hon förtjänar. Nog för att hon inte kan ridas eller liknande just nu förrutom i djup, djup snö.. men vill ändå att någon ska pyssla om henne så ofta det går. Så det är läget just nu, så har vila nu tills jag får svar från läkaren och tills det är bra underlag. 
Just på grund av detta då så mår jag inte bra heller, att inte få vara i stallet är det värsta jag vet. Så är bara väldigt mycket just nu och känner att jag måste ta tag i en sak i taget.

Så kommer självklart uppdatera här när jag känner att jag har tid för vill inte känna mig tvingad till att uppdatera, då blir det inte roligt tillslut.. Hoppas ni förstår och förhoppningsvis kommer min kära vän Ida nästa helg ut till stallet så kanske blir ytterligare nya bilder, vi får se. 
 

usch vad jobbigt att ha sådär ont.. Har själv mkt ptoblem
Med värk så förstår din sits :(

En fråga.. Vad heter naprapaten? Är han bra?:)

Svar: ja det är hemskt...:(
Thomas (kan ej efternamn) på Iksu! Jättebra, han är utsedd till bland dem bästa i västerbotten. 468kr/timme dock men värt!
Victoria Wirth

2015-02-21 | 06:41:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: